Borstplaat

Roomborstplaat-receptIk weet heus wel dat je borstplaat eigenlijk omstreeks Sinterklaas hoort te eten (dat heb ik natuurlijk ook volop gedaan). Maar ik vond dat geen reden om weer te moeten wachten tot december om te genieten van dit lekkernij. Dat smeltende gevoel op je tong: heerlijk! Ja ik weet ook heus dat het één brok suiker is, maar die goede voornemens zijn inmiddels toch al van de baan dus; who cares? 🙂 Het is super easy en leuk om thuis uit te proberen, je kunt borstplaat in de meest uiteenlopende vormen maken. Hoewel ik voor een ruit vorm ging, is de klassieke borstplaat altijd in de vorm van een hart: een goede reden om dit recept thuis uit te proberen als verrassing voor Valentijnsdag!

Borstplaat


Ingrediënten

200g kristalsuiker
80g slagroom
40g water
1 vanillestokje (of extract)
40g fondant


Instructies

  1. Breng de kristalsuiker met de slagroom, het water en de vanille in een grote, hoge pan aan de kook (het volume kan namelijk behoorlijk toenemen).
  2. Verhit de massa tot 115C graden en houd ondertussen de wanden van de pan schoon met een nat kwastje.
  3. Doe de fondant in een schaal en voeg de hete suikerstroop eraan toe, roer een paar minuten goed door totdat de fondant gesmolten is.
  4. Giet de borstplaat in vormpjes of, zoals ik deed, op de bodem van een ingevette ovenschaal. Laat de borstplaat afkoelen en snijd het in de gewenste vorm.

Roomboter-borstplaat-recept

Bron: Cees Holtkamp

Een gedachte over “Borstplaat

Plaats een reactie